FolkeTING
Sbanken – Nok er nok – Sbanken gjør dratistiske endringer
Sbanken – Nok er nok – Sbanken gjør dratistiske endringer

Sbanken – Nok er nok – Sbanken gjør drastiske endringer

Sbanken — et konsept fra DNB

Jeg har vært kunde i Sbanken siden 2000. Og har vært kjempefornøyd med Sbanken (som het Skandiabanken til 2015). 26/3 ble den stengt for så å skulle oppstå i nytt format. For meg ble dette en kjempenedtur.
Da Sbanken skulle oppstå i ny drakt, var Nettbanken en saga blott.

Det er ikke lenger mulig å bruke PC for å logge inn på Sbanken.


SBanken er nå kun en App-Bank for de som har nye mobiler

Dvs at jeg ikke lenger har tilgang til Sbanken som har vært min hovedbank siden år 2000 da Skandiabanken ble lansert i Norge. Nettopp som en motpol til DNB og andre store banker.

Nå er Sbanken svært redusert som bank i forhold til hva den var. Og Gebyrene ja de øker.

Slik er endringene

  • Sbankens nettbank blir erstattet av en app (dvs kun på mobil – ikke lenger tilgjengelig via pc)
  • barne- og ungdomskort avvikles 20. mars
  • SMS-varsling øker fra 1 til 2 kroner per varsel
  • fra 22. mars blir det ikke mulig å bruke produkter og tjenester i Sbanken-konsepter i kombinasjon med produkter og tjenester fra øvrige DNB-program.

Da jeg ringte Sbanken på langfredag (Ja kundeservice var åpen ifm overgangen til nytt system)
fikk jeg vite at jeg har 3 valg;

  • kjøpe ny mobil eller nettbrett
  • overføre alle konti til DNB sin nettbank som har lavere innskuddsrente, dårlige vilkår og enda høyere gebyr
  • eller bytte til en annen bank

Vegar på kundeservice i Sbanken tilbød seg å legge inn mine kontoer i DNB sin nettbank slik at jeg kunne SE hvor mye som sto på kontoene og evt ta kontoutskrift. Han sa også at jeg IKKE HAR TILGANG til å gjøre noe med pengene på kontoene;

Jeg kan ikke overføre mellom egne konti eller betale regninger, men som han sa; jeg kan se saldo på hver konto og transaksjonene jeg hadde før nettbanken til SBanken var en saga blott.

Vegar på kundeservice sa videre at. Dersom jeg ønske å overflytte mine bankkonti fra Sbanken til DNB, kunne jeg ringe på tirsdag 2. april, så skulle de fikse det. Men nettbank for Sbanken – ja den er en saga blott.

Ved å flytte mine konti til DNB fikk jeg følgende ‘fordeler’;

  • Jeg kunne beholde samme kontonummer som jeg allerede hadde (og se all historikken)
  • Jeg fikk mer gebyr
  • Og dårligere innskuddsrente

Redusert Tilbud i Sbanken

  • Sbanken har gått fra å være banebrytende til å bli redusert til en parantes. En App-Bank uten nettbank. DNB var kun ute etter kundemassen og få flest mulig over til DNBs konsept
    • Logikken i DNBs strategi er vel at kundene til Sbanken skal bli så misfornøyd med Sbanken at de flytter sine kontoer til DNBs nettbank.
    • Og dermed kan de si at det er stor tilstrømning av nye kunder til DNBs nettbank.
    • Sannheten er vel heller at DNB kuttet tilbudet i Sbanken så drastisk at Sbanken ikke lenger er en fullverdig bank.

    Jeg oppdaget at jeg hadde midlertidig tilgang til å bruke nettbanken for å betale regninger. Men det varer dessverre ikke lenge.

    Oppdatering 3.april: Jeg pratet med Synne i Sbanken. Hun forklarte at BSbank-kundene har midlertidig tilgang til Nettbanken via DNB inntil alle funksjonene i Sbank-Appen er oppe og går. Da vil Sbank-kundene miste tilgang til DNB-nettbanken igjen.

    Jeg spurte Synne om hvor lang tid Sbank-kundene vil ha tilgang til DNBs nettbank. Det var ikke nevnt noe dato, men kun til Sbank-appen var helt oppe med alle funksjoner. Det kunne være snakk om noen få uker, men som sagt hun visste ikke nøyaktig dato enda.

    Når alle funksjoner i Sbank-Appen er oppe – mister du tilgangen via DNBs nettbank og får de tre valgene som nevnt tidligere, som gjentas her:

    • kjøpe ny mobil eller nettbrett / oppdatere
    • overføre alle konti til DNB sin nettbank som har lavere innskuddsrente, dårlige vilkår og enda høyere gebyr
    • eller bytte til en annen bank

    Det som DNB satser på er at Sbank-kundene som ønsker nettbank, overfører sine konti til DNB – Altså en snikinnføring. Da har du allerede fått testet DNBs nettbank en liten stund – og det vil oppleves som minst smertefullt og fortsette med sine gamle bankkontonummer og bankkort/kredittkort. Da du får beholde disse også i DNB, ettersom det i utgangspunktet er samme firma.

    Litt info fra Hans Eirik Olav – Bankene vil tømme kontoen din

    Hvordan kan du beskytte deg? – Når tar banken pengene dine?

    BANKENE VIL TØMME KONTOEN DIN – by Hans Eirik Olav (substack.com)

    Det er viktig å forstå at når «dine penger» overføres til en bankkonto i ditt navn, da er ikke lenger «pengene» dine. De tilhører banken. Du er en usikret kreditor i banken og må stille deg i køen når banken helt på egenhånd bestemmer seg for å «ta pengene dine» for å redde seg selv, enten det dreier seg om noen tusenlapper eller noen millioner.

    Bankinnskudd

    Trodde du at pengene du har i banken er dine penger?

    Da kan du tro om igjen. Når du setter penger i banken er det Banken sine penger… Her har jeg lært en del av Hans Eirik Olav

    se også videolink med Hans Eirik Olav nederst under kilder: Armageddon i Bank og Finans – Hvorfor kollapser verdensøkonomien Del 2

    Når du har satt pengene i banken er det banken som eier pengene. Du har en disposisjonsrett til pengene.

    Vi har hatt bankkollaps tidligere, Der vi ble kjent med uttrykket bailout – Der Staten gikk inn med mine og dine skattepenger for å unngå at banken gikk konkurs.

    Det nye uttrykket som du kanskje ikke har hørt enda er Bail-in – Dvs at banken tar alle innskuddene i banken for å unngå konkurs. Det vil si at ‘dine bankinnskudd’ blir spist opp av banken og du sitter igjen med en tom konto. (Se kildehenvisning nederst i artikkelen for å lese mer om temaet)

    • Bare se på oss. Alt er bakvendt, alt er opp ned. Leger ødelegger helse, advokater ødelegger rettferdighet, psykiatere ødelegger sinn, forskere ødelegger sannhet, store medier ødelegger informasjon, religioner ødelegger spiritualitet og regjeringer ødelegger frihet.

    – Michael Ellner

    «Hvis valg endret på noe, ville det være ulovlig»

    «Jeg har laget mine egne regler å leve etter. Den første er: Tro aldri på noe regjeringen sier»

    (George Carlin, komiker)

    Sbanken – Nok er nok

    Sbanken varsler endringer

    Christian Jahr er en av initiativtakerne bak Facebook-gruppa «Sbanken Kundeflukt», som ble opprettet samme dag som det ble kjent at DNB hadde lagt inn bud på Sbanken.

    SETTER NED FOTEN: Etter 23 år i Sbanken har Christian Jahr byttet bank.

    I fjor høst fikk både og Sbanken-kunder en e-post om endringer i kundeforholdet. Flere kunder fikk informasjon at de kommer til å bli flyttet over til DNB i 2024.

    Men ikke alle fikk denne beskjeden. Noen fikk beskjed om at de blir flyttet andre veien, altså fra DNB til Sbanken.

    Denne uka sendte Sbanken ut en ny e-post om kommende endringer i kundeforholdet, og banken informerte samtidig blant annet om at nettbanken legges ned og erstattes av en app og at barne- og ungdomskort droppes.

    I meldingen til kundene skriver Sbanken at enkelte tjenester vil ikke være tilgjengelig i appen fra start, og i en overgangsperiode må kundene bruke DNBs nettbank for å få tilgang til disse.

    Det er har fått mange kunder til å reagere, og både på Reddit og i Facebook-gruppa «Sbanken Kundeflukt» rettes det misnøye mot DNB og Sbanken.

    Spikeren i kista

    Christian Jahr er en av initiativtakerne bak Facebook-gruppa «Sbanken Kundeflukt», som ble opprettet samme dag som det ble kjent at DNB hadde lagt inn bud på Sbanken.

    Nå sier han at nok er nok.

    – Jeg har hatt et nært forhold til Sbanken i 23 år og var en av de første som ble kunde der i 2000. De har hele tida vært foran med innovative tjenester og løsninger, samtidig som de har hatt gebyrfrihet, tilbudt Apple Pay og liknende, forteller han til DinSide.

    – Nå som DNB har overtatt, går det motsatt vei. Det er ikke like prisgunstig lenger, det er lavere sparerenter og de kutter i tjenester som Apple Pay og barne- og ungdomskort.

    Jahr forteller at han tenkte godt gjennom saken før han byttet bank:

    – Jeg har gjort en helhetlig vurdering og setter ned foten for et forhold som har vart i 23 år. Det går ikke lenger å være kunde i en bank som ikke kan tilby de tjenestene som andre bankene gjør bedre.

    Det som var den virkelige spikeren i kista for Jahrs kundeforhold, var det varslede kuttet av barne- og ungdomskortet.

    – Jeg har ei datter på 10 år som har et eget bankkort i Sbanken. Det at hun kan dra i for eksempel svømmehallen uten kontanter, er viktig, men nå klarer de å legge ned også den tjenesten. De går baklengs inn i framtida på grunn av DNB, sier en skuffet eks-Sbanken-kunde.

    Til E24 anerkjenner DNBs Julia Stelzer Pettersen at det er en stor endring:

    – Det stemmer at informasjonen vi har sendt ut, viser at produktutvalget i Sbanken-konseptet blir noe smalere og annerledes skrudd sammen framover, men det skal fortsette å dekke de behovene som vi vet at kundene har, sier hun til E24.

    Det skulle ikke bli endringer

    Han reagerer også spesielt på hva Sbanken lovet etter oppkjøpet var fullført. De lovet ingen endringer for oss som kunder. Men i stedet skjedde det motsatte og det siste året er det bli lagt ned flere tjenester, som Apple Pay.

    Slik blir endringene

    • Sbankens nettbank blir erstattet av en app
    • barne- og ungdomskort avvikles 20. mars
    • SMS-varsling øker fra 1 til 2 kroner per varsel
    • fra 22. mars blir det ikke mulig å bruke produkter og tjenester i Sbanken-konsepter i kombinasjon med produkter og tjenester fra øvrige DNB-program.

    – Det er ikke lenger greit det som skjer nå. Og det tok bare noen måneder før vi så de første endringene. Det var jo som forventet, men vi kunder skal ikke finne oss i at DNB får bestemme hva slags tjenester man skal ha. Vi som bankkunder er ikke så opptatt av hvem som eier de ulike bankene, men er opptatt av det som er enklest og som gir den beste kundeopplevelsen. Dessverre er ikke Sbanken lenger der.

    – Da sier vi ifra ved å bytte bank.

    Jahr syns uansett det er fint at DNB har vært med på å ta opp kampen mot Apple i EU slik at iPhone-produsenten blir nødt til å åpne opp NFC-brikke for tredjeparter.

    – Men vanlige forbrukere setter seg ikke inn i dette. De bruker de løsningene som fungerer, og det er disse løsningene bankene bør omfavne, forteller han.

    Selv er han usikker på hva som skjer videre med Sbanken.

    – Blir det et lite biprodukt? De legger ned nettbanken og fjerner flere av de gode tjenestene. Hva er det de så sitter igjen med? Hvem skal de konkurrere med? Nå risikerer de å dilte etter andre i stedet for å være først med nye tjenester, slik de pleide å være. Jeg skjønner ikke strategien, og det tror jeg dessverre mange av de gjenværende kundene heller ikke forstår.

    Forstår at det kommer reaksjoner

    Overfor DinSide forklarer Julia Stelzer Pettersen, kommunikasjonsrådgiver i DNB og Sbanken-konseptet, overgangen til app at 80 prosent av påloggingen til Sbanken allerede er gjennom appen.

    – Fra og med 27. mars får Sbanken-konseptet og DNB felles teknisk plattform, og de tekniske endringene som gjøres da er en anledning til å rendyrke appen som plattform for kundene i Sbanken-konseptet. Dette er en stor endring for de som bruker nettbanken, som jo alltid har vært utrolig godt likt og en standard andre har strukket seg etter.

    Hun sier det er naturlig at det kommer reaksjoner på dette, men at de har en ambisjon om Sbanken-konseptet fortsatt skal ha løsninger som konkurrentene ser til.

    – Bygging av den nye appen er et kontinuerlig prosjekt som på ingen måte slutter idet appen er lansert, men de sentrale funksjonene vil være på plass.

    Skal samles i én

    I meldingen fra DNB og Sbanken informeres kunder om at de får samlet kundeforholdet sitt enten i DNB eller Sbanken-konseptet, men hva om man har fond og aksjer i DNB og blir foreslått å samle alt hos Sbanken?

    – Forskjellen fra fond og aksjer er at disse tjenestene er på to ulike tekniske plattformer, mens tjenester som brukskonto og lån fra og med 27. mars er på én felles teknisk plattform for både DNB og Sbanken-konseptet. Dersom du ønsker kan du altså ha fond og aksjer flere steder, du trenger ikke selge deg ut av noen av fondene dine som følge av fusjonen, forklarer kommunikasjonsrådgiveren.

    Kutter bankkorttilbud

    Samtidig reagerer kunder på økning i prisene på SMS-bank og at barne- og ungdomskortet i Sbanken kuttes ut.

    – Selv om Sbanken-konseptet vil ha mange unike produkter og tjenester, blir også noen felles på tvers av Sbanken og DNB. SMS-varslinger er et eksempel på en slik tjeneste. Det stemmer at prisen øker fra 1 til 2 kr, men samtidig får Sbanken sine kunder tilgang til et bredere utvalg av SMS-tjenester enn de har hatt tidligere. Det er også verdt å minne om at man i appen kan utføre samme type tjenester gebyrfritt, forteller hun.

    – Hvorfor velger dere å kutte ut barne- og ungdomskortet?

    Det stemmer at barne- og ungdomskort for barn og unge mellom 7 og 12 ikke lengre blir en del av Sbanken-konseptet. Kundene får i stedet tilbud om “Intro” i DNB, som er for barn og unge mellom 6 til 17 år. Mindreårige få et bedre tilbud enn de har hatt, blant annet med tilgang til Vipps.

    – Frykter dere at flere kunder forsvinner med disse endringene?

    Det er knallsterk konkurranse om kundene, og det er til kundens fordel. Vi og andre banker gjør stadige tilpasninger for å være skjerpet i konkurransen. Sbanken er en sterk merkevare som fortsatt skal være en utfordrer helt i tet for enkle og digitale banktjenester. Det endrer seg ikke som følge av fusjonen, men blir naturligvis opp til oss å bevise ovenfor kundene at Sbanken-konseptet er det beste valget for dem, avslutter Pettersen.

    Litt Historikk om SBanken

    Skandiabanken ble etablert 27. april 2000 og er Norges første rene nettbank for privatpersoner.[15][16] I første halvdel av 2018 åpnet Sbanken opp for enkeltpersonforetak i tillegg til små og mellomstore bedrifter.[17][18] Frem til 6. november 2017 het Sbanken Skandiabanken.[19][20][15]

    DNBs nedleggelse av nettbanken

    DNB besluttet i januar 2024[7] å legge ned både nettbanken og den opprinnelige appen til Sbanken fra og med 27. mars 2024, og erstatte dette med en ny app. Det vil kun være mulig å få tilgang via en bankapp som lastes ned fra Apples App Store eller Googles Play Store.[8][9] Sbanken vil da kun fungere på smarttelefoner og mobile enheter som bare benytter Apples eller Googles mobile operativsystemer. Ifølge finansavisen E24 har dette ført til at mange kunder har forlatt Sbanken.[9][10][11][12][13][14]

    Kilder:
    https://dinside.dagbladet.no/okonomi/nok-er-nok/80835310

    Sbanken – Wikipedia

    Hans Eirik Olav: Archive – Rebel Yell Publishing (substack.com)

    Videolink: Hans Eirik Olav – Armageddon i Bank og Finans – Hvorfor kollapser verdensøkonomien Del 2 (rumble.com)

    Bail-In: Definition and Role in a Financial Crisis (investopedia.com)

    Why Bank Bail-Ins Are the New Bailouts (investopedia.com)

    Get involved!

    Comments

    @peepso_user_37(Bård Thomas Hesvik)
    Dette stod i eposten vi fikk:
    "Vi gjør oss klare til å flytte inn i den nye appen. For å få det til, må vi stenge for innlogging i en periode. Vi gjennomfører den tekniske omleggingen i påskeuken, i håp om å skape minst mulig problemer for deg. "

    Om de da ikke åpner for innlogging [i nettbanken; ingen annen innogging har vært tilgjengelig i Sbanken] igjen, og vi nå ikke kan logge inn på nettbanken, er det ren løgn. Er det også slik som beskrevet ovenfor her, er det ren svindel!

    Da får vi begynne å forfatte en politianmeldelse av DnB og kreve erstatning.
    @peepso_user_39(Aina Myrvold)
    DNB Slukte Sbanken
    Kunder får ikke snakke med banken etter DNB-oppkjøp

    Den nye ordningen til Sbanken og DNB fører til at kundene ikke kommer fram til kundeservice.
    Innrømmer: – Ventetiden er altfor lang
    «Det er viktig for oss at vi er her når du trenger det. Det enkleste er å ringe oss, men vi svarer også på chat og på mail.» Det står det på hjemmesiden til «Sbanken - et konsept fra DNB».

    Så vi ringer kundeservice på telefon 55 26 00 00, ikke mindre enn fire ganger, før klokken 15 onsdag.

    Der blir vi møtt med at «vår ambisjon er å levere Norges beste kundeservice.»

    Så sier en stemme følgende:

    «I dag er det så mange som kontakter oss, at ventetiden er altfor lang. Vi jobber så godt vi kan med å få unna køene og hjelpe dere. Hvis du har muligheten til å prøve igjen senere eller ta kontakt i morgen, er det fint.»

    https://www.nettavisen.no/okonomi/kunder-far-ikke-snakke-med-banken-etter-dnb-oppkjop/s/5-95-1738086
    Den nye ordningen til Sbanken og DNB fører til at kundene ikke kommer fram til kundeservice.
    @peepso_user_39(Aina Myrvold)
    .
    DNBs slakting av Sbanken
    Flykter fra DNB: – Aldri sett større bevegelser

    Denne vesle banken opplever rekordstor interesse.
    Obos-banken har fått en lys start på året med 10.241 nye Obos-konti, seks ganger så mange som i fjor.

    – 80 prosent av de nye kundene kommer fra Sbanken, sier administrerende direktør i Obos-banken, Øistein Gamst Sandlie, til Nettavisen.

    – Spent på de to neste ukene
    DNB-eide Sbanken legger ned sin nettbank 27. mars, og bytter ut Sbanken-appen med en ny app. Dårligere betingelser har skapt stor frustrasjon hos mange Sbanken-kunder.

    Mens DNB har to millioner privatkunder, har Obos-banken 70.000.
    – Kundene taper
    Obos-sjefen tror folk flest er blitt mye mer bevisst:
    – Det generelt høye rentenivået spiller inn, folk har blitt mye mer bevisst betingelsene sine på lån og innskudd enn for bare få år siden. Eksempelvis er det fortsatt mange banker som opererer med nullrente på brukskonto, noe de tjener godt på, og kundene taper på.

    https://www.nettavisen.no/okonomi/flykter-fra-dnb-aldri-sett-storre-bevegelser/s/5-95-1706425
    #Sbanken #DNB #kundeflukt #SbankApp
    Denne vesle banken opplever rekordstor interesse.